Do góry

Karolina Kulig

04 Maja 2018

Strategia słuchania – budowanie wizerunku na bazie potrzeb społeczności

Marki dbają o swój wizerunek od zawsze. Najpierw było nim dobre imię właściciela, później imię sprzedawców czy miejsca sprzedaży. Dziś to idea marki, która ma swoją realizację w praktycznych elementach sprzedaży i produktów, ale która jednocześnie odzwierciedla aspiracje i wartości będące podstawą zakupu - pisze dla Nowego Marketingu Dorota Pindel, Senior Digital Copywriter.

 

Wizerunek marki
Praktyczny wymiar wartości oraz ich ideologiczne odniesienie są czynnikami sprzedaży jednorazowej, ale i w dłuższej perspektywie – lojalizacji konsumenta. Zmienność tych elementów powoduje, że realia rynkowe również się zmieniają, a co za tym idzie – zmienia się konkurencyjność. To, co jednak jest najistotniejszym trybikiem w machinie jest zmiana konsumencka, o której tak wiele osób pisze. Na czym ona polega?

 

Zmiany konsumenckie
Podstawowe składniki procesu sprzedażowego właściwie od lat się nie zmieniły. Jest ktoś, kto oferuje produkt, jest ktoś, kto ma potrzebę. Sprzedaż następuje, gdy produkt może zrealizować potrzebę. Wydaje się to proste, ale nie jest to oczywiste dla wielu marek, które w swojej marketingowej narracji wciąż mówią o sobie, a nie o konsumencie. Tymczasem potencjalny Klient zakocha się w marce dopiero wtedy, gdy będzie ona myśleć (tj. mówi) o nim.

Zmiany pokoleniowe, które bierze się pod uwagę tworząc strategie marketingowe, nie wystarczają już do tego, by scharakteryzować odbiorców. W ramach grup pokoleniowych wyróżnić można wiele kolejnych podziałów, które kończą się ostatecznie na indywidualizmie, dyktującym trend personalizacji marketingowej. Odbiorcy dziś są nie tylko bardziej wymagający i mało lojalni. Są jednocześnie zaangażowani społecznie, zainspirowani technologią, sentymentalni i otwarci ideologicznie. Analiza demograficzna ustępuje więc miejsca analizie psychograficznej, która może określić z kim właściwie marka ma rozmawiać (a nie do kogo ma mówić).

 

Cały tekst dostępny jest na stronie NowyMarketing.pl.