Do góry

Karolina Kulig

06 Marca 2018

Magda Nowicka dla Interaktywnie.com: Są mili i są z tego dumni. Zobacz, jak Kanada świętowała 150 urodziny

Magda Nowicka, Copywriter w Grupie RiverWood, specjalnie dla Interaktywnie.com: W tym roku Polska obchodzi 100-lecie niepodległości. Na razie żadna z wiodących na polskim rynku marek nie odważyła się oprzeć na tym fakcie kampanii reklamowych. Odwrotnie niż Kanada, która rok temu świętowała swoje 150. urodziny, a toasty odważnie wznosiły zarówno rodzime firmy, jak i globalne korporacje.

 

 

Niewątpliwie różne są wyobrażenia Polaków i Kanadyjczyków na temat celebrowania ważnych rocznic państwowych. Z okazji 150-lecia utworzenia Konfederacji, która dała początek demokratycznemu państwu o nazwie Kanada, jej obecne władze zniosły opłaty za wstęp do parków narodowych i wprowadziły bilety kolejowe, które umożliwiały młodzieży nielimitowane podróżowanie po kraju za jedyne 150 dolarów. Okrągła rocznica miała bardziej zachęcać Kanadyjczyków i turystów do odkrywania piękna i różnorodności kraju, niż upamiętniać przebyte trudy na drodze do własnej państwowości.

W podobnym duchu prowadzone były zeszłoroczne, jubileuszowe kampanie reklamowe. Próżno było szukać w nich sylwetek bohaterów narodowych i odwołań do ważnych wydarzeń historycznych. Patriotyzm heroiczny zdecydowanie ustąpił miejsca patriotyzmowi obywatelskiemu. Marki pokazały, że Kanada swoją wyjątkowość zawdzięcza marzeniom i działaniom wszystkich mieszkańców, których pasja i zaangażowanie przekłada się na wspólne dobro.

Oczywiście w przekazach reklamowych nie zabrakło silnych emocji opartych na poczuciu dumy z bycia Kanadyjczykiem, jako reprezentanta wyjątkowych cech narodowych. I cytując fragment książki „Kanada. Ulubiony kraj świata” Katarzyny Wężyk: „Bo na pytanie >>jacy jesteście”<<, Kanadyjczycy zazwyczaj odpowiadają, że są mili, lubią hokej i multikulturalizm – czasem dodają, że piją kawę Tima Hortonsa – >>no i nie są Amerykanami<<”, trzeba przyznać, że zeszłoroczne kampanie reklamowe tylko te obserwacje potwierdzały.

 

Cały tekst dostępny jest na stronie Interaktywnie.com.